سلام به شما کاربران عزیز و دوست داشتنی امروز میخوام درباره ی یکی از موتور های بازی سازی برای ساخت بازی ها دو بعدی براتون مطلب بزارم.Construct یک ویرایشگر بازی 2D مبتنی بر HTML5 است که توسط Scirra Ltd تهیه شده است. این موتور بیشتر برای غیر برنامه نویسان بوجود اومده و به اون ها اجازه میده تا با استفاده از یک ویرایشگر بصری و یک سیستم منطق مبتنی بر رفتار، بازی خودشون رو ایجاد کنن.

Construct چیست؟

موتور بازی سازی construct تحت لیسانس GPL توسط زبان ++C نوشته شده و دارای دو ورژن Construct 3 و Construct 2 است. کانستراکت کلاسیک یک منبع پیش فرض DirectX رایگان و متن باز برای ساخت construct 2 است که اولین باز در سال 2007 منتشر شد. در سال 2013 کانستراکت کلاسیک بازنشسته شد و تیم توسعه اون ورژن Construct 2 رو منتشر کردن که در اون یک چارچوب جاوا اسکریپت برای برنامه نویسان برای استفاده در کنار ویژگی ویرایشگر کشیدن و رها کردن اضافه شد. در سال 2015 در یک پست در وبلاگ رسمی Scirra ساخت construct 3 اعلام شد که شامل ویژگی های جدید مثل پشتیبانی از مک و لینوکس و پشتیبانی چند زبانه و گسترش شخص ثالث ویرایشگر است.

هر جا دوست دارین بازی بسازین

با توجه به اینکه construct قابلیت اجرا بر روی سیستم عامل های Windows، Mac، Linux، سیستم های Chrome OS و اندروید رو داره، شما میتونین در محیط دلخواه خودتون بازی بسازین. همچنین با توجه به سیو انلاین و افلاین این نرم افزار شما میتونین برنامه نویسی خودتون رو در رایانه شروع کنین و روی گوشی خودتون بهش پایان بدین (لازم نیست خلاقیت خودتون رو در خونه بذارین).

انتشار همه جا

بازی مورد علاقه خودتون رو با استفاده از Construct بسازین و اون رو در وب Steam، IOS، Android، WindowsUWP ، Linux، Facebook و  Xbox One منتشر کنین. همچنین در این نرم افزار شما میتونین به بازیکنان نیز دسترسی داشته باشین و با اون ها ارتباط برقرار کنین.

اصول برنامه نویسی رو یاد بگیرین

Construct دارای یک سیستم مبتنی بر سیستم عامل قدرتمند است که به شما اجازه میده تا اصول برنامه نویسی رو در یک روش قابل درک و آسون یاد بگیرین. این نرم افزار سریع ترین راه برای بدست آوردن یک بازی در حال اجرا با استفاده از ویژگی کشیدن و رها کردن ابزار و دیگر ویژگی هاست.

Construct- عکس1

قابل اجرا با جاوا اسکریپت

برنامه نویسان حرفه ای میتونن Construct رو با نوشتن پلاگین ها و رفتار های خود در جاوا اسکریپت گسترش بدن. بر خلاف سایر ابزار هایی که شما رو مجبور به استفاده از زبان های اسکریپتی اخصاصی خود میکنن، جاوا اسکریپت یک زبان استاندارد صنعت است.

بدون نصب

همه ی ما میدونیم که چه مقدار انرژی و زمان برای نصب نرم افزار روی چندین رایانه و یا به روز رسانی اون ها لازمه و این جایی است که Constructزمان و سرخوردگی شما رو ذخیره میکنه. این برنامه در مرورگر شما اجرا میشه و به صورت خودکار به آخرین نسخه ارتقا پیدا میکنه و باعث میشه تا شما با صرف زمان کم، آموزش بیشتری رو ببینین.

نتیجه گیری

با توجه به ویژگی هایی که ذکر شد میشه نتیجه گرفت که Construct هم برای ساخت بازی موتور خوبیه و میشه از اون استفاده کرد. ولی از جایی که موتور بازی سازی Unity  به یک غول در بازی سازی تبدیل شده، کمتر کسی دنبال بقیه موتور های بازی سازی میره. اگه هنوز اول کارتونه و تازه بازی سازی رو شروع کردین میتونین از Construct استفاده کنین.

استارت یادگیری

اگه علاقه مند به ساخت بازی هستین میتونین از موتور بازی سازی Construct استفاده کنین، برای این کار میتونین از منابع مختلف استفاده کنین ولی من بهتون مرجع سایت اصلی (برای ورود به سایت کافیه اینجا کلیک کنین) رو پیشنهاد میدم.

منبع: http://www.wiadevelopers.com